Pnksd
bb 2007.05.25. 07:44
neve a grg pentekosztsz „tvenedik” szbl szrmazik, ugyanis ez az nnep a hsvtot kvet tvenedik napon...
![](http://www.piar.hu/magyarszentek/miujsag/2004-majus/punkosd.gif)
Pnksd neve a grg pentekosztsz „tvenedik” szbl szrmazik, ugyanis ez az nnep a hsvtot kvet tvenedik napon kezddik. Pnksd a hsvt fggvnyben mozg nnep, mjus 10-e s jnius 13-a kztt. A magyar pnksdi szoksok a keresztny nnephez kapcsoldnak ugyan, de mint az albbi tilt rendelkezsek is bizonytjk, szmos olyan szoks s hiedelem rzdtt meg, melyek legfeljebb csak az elnevezskben kthetk pnksdhz, pldul a csetneki zsinat hatrozata 1594-ben tiltotta a pnksdi kirlyvlasztst, tncot s jtkokat. Az 1692-bl szrmaz cskkozmsi tilts gy szlt: „Eleitl fogva rgi idben is mindenkor tilalma volt a storos nnepeken val tncolsnak, kirlynasszony ltetsnek, mely pognyoktl maradott szoks ezutn is tilalmas.” 1770-ben Tessedik Smuel arrl szmolt be, hogy megszntettk a mjusi fk bevitelt a templomba pnksdkor, mert a gazdk legszebb gymlcsfikat lthattk ott kivagdosva. A tiltsok jellegzetes pnksdi szoksokra vonatkoznak: pnksdi kirlyvlaszts, pnksdi kirlynjrs, pnksdi zldgazs, mjusfa, valamint pnksdi mulatsgok, tncok, jtkok. A pnksdi szoksok trtneti rtegeirl Dmtr Tekla s Blint Sndor munkiban olvashatunk bvebben.
A pnksdi kirlyvlaszts a trtnetileg jl dokumentlt szoksok kz tartozik. Mr a XVI. szzadban pnksdi kirlysgnak neveztk az rtktelen, ml hatalmat, s feltehetjk, hogy maga a szoks jval rgebben is ismert volt haznkban. A XVI-XIX. szzadi adatok legtbbszr a verseny keretben vlasztott pnksdi kirlyrl szlnak. Szkely gyermekek bothzssal, msutt ldnyak szaktssal s ms gyessgi versenyek keretben vlasztottak maguk kzl pnksdi kirlyt. Szzadunkban a versennyel vlasztott pnksdi kirly eltnt. A XVIII. szzad vgtl ismert egy msik szoksforma is. A falu legnyei s lnyai kzl kivlasztott pr (kirly s kirlyn) virgokkal feldsztve jrta krl a falut; msutt a gyermekek kzl vlasztottk a pnksdi prt. Napjainkban is l szoks mg Dunntlon a kislnyok pnksdi kirlynjrsa. A kis kirlyn feje fl trsni selyemkendbl vont "strat" tartanak. A lnyok hzrl hzra jrnak ksznteni, kzben rzsaszirmokat hintenek szt. A kirlyn nma szerepl, s nem szabad mosolyognia, ha a hziak nevettetik. A rtus mgikus clja a kender nvekedsnek elmozdtsa. A lenykk magasra emelik a kirlynt, s kzben azt mondjk: "Ekkora legyen a kender!". A kszntsrt ajndkot kapnak.
Pnksdi nnepkr
ldozcstrtk: Jzus mennybemenetelnek nnepe, a hsvtot kvet negyvenedik nap.
Pnksd: A hsvtot kvet tvenedik nap. Pnksd az egyhz szletsnapja.
Pnksdi kirlyvlaszts: Valamilyen gyessgi prbval vlasztottk.
Eurpa jelents rszn a kzpkor ta megrendezik a pnksdi kirlyvlasztst. -pnksdikirlyn-jrs -pnksdls -idjrs- s termsjsls
Szenthromsg napja: Pnksd utni vasrnap. Kultusza a barokk korban teljesedett ki. szmos szobrot lltottak tiszteletre, sok helyen pedig a templom bcsnapja.
rnapja: Az Oltriszentsg nnepe, pnksd utni msodik cstrtk, krmenet.
PNKSDI KIRLY
A pnksdi kirlyvlasztsrl a kzpkor ta vannak adataink. A 17. szzad vgn s a 18. szzad elejn a huszrezredekben „mjuskirlyt” vlasztottak. A kzmonds is ismert: „Rvid, mint a pnksdi kirlysg.” A tbbnyire lversennyel vagy ms gyessgi prbval vlasztott pnksdi kirly hatalma egy vig tartott. A mlt szzadi szoksgyjtemny rszletesen kzl egy lovasversennyel trtn pnksdi kirlyvlasztst a Dunntlrl. A gyztest s lovt virgokkal s szomorfzgakkal bortottk be. „Egy vig azutn t nevezik pnksdi kirlynak. Nem kell pedig hinni, hogy ez csak valami res czm. Jrnak emell hatalmas kivltsgok. A pnksdi kirly egy vig minden lakodalomba, nneplyre, mulatsgra hivatalos, minden kocsmban ingyen rovsa van, amit elfogyaszt, fizeti a kzsg, lovt, marhjt tartoznak a trsai rizni, s ha netn valami apr vtsget kvetne el, azrt testi bntetssel nem illetik. Ilyen nagy r a pnksdi kirly egy ll vig”
A mlt szzadihoz hasonl mdon vlasztottak pnksdi kirlyt Pusztaszemesen az 1940-es vekben. A gyztest s lovt virggal bortottk. Vgigvgtatott az utcn, utna tz-hsz fs lovas ksrte. A lovak nyakn cseng csrg volt, kanszostorral durrogtattak, rikongattak, kurjongattak. Salgtarjnban ugyancsak a msodik vilghbor idejn a pnksdi kirlyjellteknek 5–6 kilomteres tvon kellett lovagolniuk, fejkn flig telt borosveggel tncolni gy, hogy a teremben mterenknt borosvegek voltak letve. Akinek sikerlt, az lett a pnksdi kirly, els a mulatsgban, vezet a legnybr-vlasztsban.
Ndudvaron a lovasversenyt tekzs s birkzs egsztette ki. A versenyek gyztese lett a pnksdi kirly. A blteremben letettek egy csokor pnksdirzst a padlra, azon kellett thajolnia, s a legnyek sorra rcsaptak a fenekre. Azutn annyit ihatott, amennyit brt. Majd a legnyavats kvetkezett, mely szintn verssel jrt. A legnyavats lnyege az volt, hogy ettl kezdve udvarolhatott, jrhatott kocsmba, blba.
A Csallkzben, Szapon a pnksdi kirlyvlasztsrl nincs adat, de pnksd volt a legnyavats ideje: „Minden tizennyc ves leginnek be klltt magt krszttetnyi a leginyek kz; A legin fizetett 5–10 liter bort, tn vlasztott magnak krsztept. A krsztepa utnno megkrsztte, lenttte a fejit kevs borra. Aki nem krte, hogy leginny avassk nem mehetett a kocsmba” A pnksdi kirlyvlasztsnak is – mint a legtbb npszoksnak – van gyermekjtk-vltozata, az albbit a Zempln megyei Cigndon jegyeztk le: A figyerekek gallyakat dugdostak le a porba, kt fit befogtak lnak s hajtottk a gallyak kztt s krl, mikzben nekeltk a „Mi van ma, mi van ma…” kezdet jellegzetes pnksdl neket.
A mlt szzadi adatok mg szlnak pnksdi kirly- s kirlynvlasztsrl nagylnyok s legnyek krbl: „A szoks mai gyakorlata, ktsgtelenl mr sok lnyeges feledsvel, mint az klnsen a palcoknl Ngrd, Hont, Gmrben s Csallkzben kisebb nagyobb klnbsggel divatozik, tudomsomra ebbl ll: pnksd napjn, gyakrabban csupn pnksdhtfn az ifjsg a dlutni tnc s zene eltt vlaszt maga kzl, s pedig a legnyek kln egy kirlyt, s a lenyok is egy kirlynt, amaz az nneply feje s rendezje, emez dsze, az nneplyes ltzk, szalagok, kendk s virgkoszor ttetik, kezkbe virgokkal dszestett kirlyi plca adatik, olykor azonban ezt, a kirly ltal rendelt szolga viszi elttk; ehhez a leny arca fehr lepellel elkendztetik, karjra virgokkal telt kosarat tz, s ha az adand ajndkok sokasga megkvnn, ilyeneket visznek utna kivlasztott szolgalenyai is; vgre ngy lehmozott fehr botocskra kttetik egy nagy piros tarka kend ngy vge, s mennyezetkint vitetik felettk ngy leny ltal; az egszet kzenfogdzva krt alaktott legnyek s lenyok tncol serege veszi krl, s megkezdik a tncot a falu kocsmja, a kirly v. kirlyn hza eltt, honnt a menet hzrl-hzra folytattatik, minden hz eltt eljrjk a krtncot; mire a hz gazdasszonya kilp, szket tve a hz el a kirly s kirlynnek a kosarba ajndkot vetve, mi a kosrbli virghintssel viszonoztatik, a pnksdi kirlyn arca lelepleztetik s az illet pnksd nnepre vonatkoz versek, kisrve tbbnyire a hz ura s asszonyra, kiktl az ajndkot vevk, alkalmazott szerencsekivnat s hllkodssal szavaltatnak el, vagy egyhangan dudolgatnak, minek ismtld zrversei visszhangoztatsa kzt az egsz csoport eljrja a kr- vagy tipegtncot”. A 20. szzadban a pnksdi kirly- s kirlynvlaszts mr csak a gyerekek, kisebb lnyok krben volt ismert. Ipolyi Arnold a mlt szzad kzepn a leny s legny, valamint a gyerekek pnksdi szoksnak egyttes megltrl rt.
PNKSDI KIRLYNJRS, PNKSDLS
A hzrl hzra jr pnksdi szoksoknak kt tpusa klnthet el a 20. szzadi adatok, lersok alapjn: az Alfldn s szakkelet-Magyarorszgon elterjedt pnksdls vltozatai, valamint a dunntli pnksdi kirlynjrs, mely sokfel mg az 1960-as vekben is l npszoks volt.
Az alfldi tpus a szereplk szmnak, elnevezsnek az alapjn ugyancsak tbb vltozatba sorolhat. Egyes vidkeken pnksdi kirlyn a kzponti szerepl, aki ruhjval, dszeivel is kivlt a tbbiek kzl, msutt a lakodalmas menet analgijra menyasszony, vlegny, vfly, koszorslny szerepelt, s vgl elfordult, hogy nem is vlasztottak megklnbztetett szereplket.
Tarnamrn pnksdi kirlyt s kirlynt vlasztottak. A lnyok fehrbe ltztek, a legnyek gyolcsinget, gyolcsgatyt vettek fel, rvalnyhajas kalapban, kislajbiban mentek a lnyok utn. Tncoltak s nekeltek a hzaknl. Pnzt s ennivalt kaptak, amit elosztottak, illetve kzsen elfogyasztottak. nekk:
|
Mi van ma, mi van |
ma piros pnksd napja. |
Holnap lesz, holnap lesz, |
a msodik napja. |
Kirlyn plcja. |
szlljon a hzra, |
ha nem a hzra, |
az r asztalra |
|
Lnyok lnek a toronyba, |
arany koszorba. |
Arra mennek a legnyek. |
srga sarkantyba, |
levennm a svegemet, |
annak rlntek. |
Kirlyn plcja, |
szlljon a hzra, |
ha nem a hzra, |
az r asztalra. |
(Papp L. gy. 1958) |
A lakodalmas menet mintjra a pnksdls egyes vltozataiban menyasszony s vlegny szerepelt, de volt, ahol csak a menyasszony vonult a ksretvel. Legtbbszr a „vlegny” is lny volt. Galgahvzen az 1920-as vekben sznt meg a szoks. Addig a lnyok nnepi ltzetben, a „menyasszony” fehr ruhban s kendben, fejn prtaszer koszorval, bal karjn hmzett kendvel, jobb kezben virggal ment. A „vlegny”, aki szintn lny volt, a bal fle mell piros pnksdirzst tztt. A „fnsznagy” kezben faragott vagy sznes paprba csavart botra tztt zszl volt. Mellette haladt a „kosaras”, aki az adomnyokat gyjttte. Ksretl mg 8–10 lny csatlakozhatott prosval, zszlsan vonultak. nekk a kvetkez volt:
Mi-mi-ma-ma, mi van ma, piros pnksd napja, holnap lszen, holnap lszen a msodik napja. Andrs, pajts, jl megfogd lovadnak bokrts szjt, zabljt. ne tipossa, ne tapossa a pnksdi rzst! Adjon Isten lass est, mossa ssze mind a kettt! Dicsrtessk a Jzus Krisztus!
(Galgahvz, Pest m.;)
Az emltett harmadik vltozatra plda a turai lers, ahol a szoksnak nincsenek megklnbztetett szerepli: Turn mise utn a serdlkor lnyok s fik ugrl tnclpsekkel mentek hzrl hzra, a hz eltt karjba llva nekeltek:
Mma van, mma van |
Piros pnksd napja. |
Holnap lesz, holnap lesz |
A msodik napja. |
Andrs, bokrts jl megfogd |
Lovadnak a zabljt, |
Hogy ne tapossa, hogy ne tapossa |
A pnksdi rzst. |
|
Erre mentek a kisasszonyok |
Szp gombos ruhba |
Belelptek vletlenl |
Pnksdi rzsba. |
Andrs, bokrts jl megfogd |
Lovadnak a zabljt |
Hogy el ne tapossa |
A pnksdi rzst. |
(Schram 1972: 73) |
szak-Bntban egy vak koldusasszony jrt alamizsnt gyjteni pnksdkor a jellegzetes nekkel 1915 tjn. A mavagyonjrsnak, minimamzsnak nevezett szoks a Hortobgy krnykn mr az 1910–1920-as vekben szintn megsznt.
Az alfldi, szakkelet-magyarorszgi pnksdlk szvegben csak terleti egysgenknt tallunk nmi hasonlsgot. St, ez sem mindentt rvnyes, mert az Ipoly menti falvakban az egymshoz kzel es kzsgekbl is klnbz vltozatokat jegyeztek le. A jellegzetes kezdsorokhoz: „Mi van ma…” kapcsoldhattak gyermekdalok, lenyjtkszveg-tredkek.
A pnksdi kirlynjrs dunntli vltozataiban a szereplk lnyok voltak. A szoks lnyege a kvetkez: tbbnyire ngy lny hzrl hzra vezetett egy kisebbet, a pnksdi kirlynt. A kislny fehr ruht, fejn virgkoszort viselt, a karjn pedig virgszirmokkal teli kosarat vitt. Hzrl hzra jrtak. A kis kirlyn feje fl piros vagy piros mints kendt fesztettek ki baldachin mdjra, vagy ftyollal bortottk be. nekls kzben mozdulatlanul lltak, vagy lassan krbejrtk a kirlynt. Az nek vgeztvel tbbnyire a kvetkez mondka ksretben magasra emeltk: „Ekkora legyen a kendtek kendere!” Gyakran hromszor is megismteltk a felemelst. Ha valaki nem szvesen ltta ket, gyorsan leguggoltattk a kiskirlynt, hogy a gazdasszonynak ne njn meg a kendere. A Csallkzben felltztetett bbut hordoztak a pnksdlk, melyet Dunaszerdahelyen s krnykn magasra emeltek, mialatt gy kiltottak: „A kendtek kendere ilyen nagyra njn, ni!” Tojst, szalonnt, pnzt kaptak. Az teleket az egyik hznl elfogyasztottk. A szoks eredeti clja, a termkenysgvarzsls azonban idvel rtelmt vesztette. Az utbbi vekben, mikor felemeltk a kiskirlynt, mr gy kiltottak: „Ekkora legyen a kiskirlyn!” A dunntli vltozatokban, ahogy a kendervarzsl szerepe homlyosult, gy vlt ez a szoks is nnepksznt, adomnykr szokss. Az t kislnyhoz csatlakozott a hatodik, a kosaras vagy cignyasszony. Nem vett rszt a jtkban, csak a vgn lpett el.
A Gyr-Sopron megyei falvakban a kendervarzsl mondka helyett a kis kirlynt nevettetni prbltk. A nevetsi tilalomban si avatsi prbt sejthetnk. Ilyenkor, ha nem nevetett, pldul azt mondtk: „Nem fnyes menyecske, hanem kirlyn!” Ha azonban elnevette magt, azt mondtk: „megbdslt a kirlyn, nyves a kirlyn”.
A pnksdi nekszvegek kztt gyakran szerepel egyhzi nek. „A pnksdnek jeles napjn, szentllek isten kldtte…” kezdet egyhzi nek mr az 1675-s Canthus Catholiciben is „rgi nek” jelzs. A npzenekutatk megllaptsa szerint hrom jellegzetes pnksdi dallam ismeretes. A Dunntlon a „Pnksdnek jeles napjn…” egyhzi npnek s ehhez kapcsoldva vagy nlkle a gyermekdalszer „Elhozta az isten…” kezdet nek, mg a palc vidkeken, az Alfldn is az ugyancsak gyermekdalszer „Mi van ma, mi van ma…” kezdet pnksdi neket ismertk. A pnksdi szvegekben feltnnek szemlynevek: Andrs s Szent Erzsbet. Az utbbira plda az albbi adomnykr szveg: „Hugom des hugom, Szent Erzsbet asszony, Ha vltsgos volnk vagy egy pr tojssal, vagy egy pr garassal” . A kutats felttelezse szerint Andrs II. Endre kirllyal azonosthat, Szent Erzsbet pedig a rzsacsodval kapcsolatos legendja miatt kerlt a pnksdi szvegekbe, miutn a pnksd kzismert jelkpe a pnksdirzsa.
ZLD G, ZLDGHORDS, MJFA
Pnksdkor klnfle magyarzatokkal a hzakra, kertsekre, istllkra zld gat tznek. ltalban a gonosz, rossz szellemek elhrtsval magyarzzk vagy egyszeren az nnep jelkpezsvel, nhol pedig a lnyos hz jeleknt rtelmezik. Zldgknt nyrfagat, gymlcsfagat, leggyakrabban bodzt tztek ki, a Dunntlon Szent Gyrgy-napkor, az orszg tbbi rszn pnksdkor. Martonoson pnksd reggelre a hzakat bodzaggal s pnksdirzsval dsztettk a szzad elejn. Szajnban az ablakba, kapura tettk s a pnksd jelnek tartottk. Tiszaszigeten az ablakhoz, ablakprknyhoz tztk a bodzagakat, ahol lny lakott. A szzadforduln Dvodon azrt tztek pnksdkor bodzt az ablakba, hogy a boszorknyok be ne mehessenek rajta. A zldghords pnksdhz ktdtt egyes falvakban. Pldul Somogy megybl a Magyar Npzene Tra kt vltozatot is kzl. A szveg is utal az nnepre a nagycsepelyi vltozatban:
Jjj t, jjj t, te szp aranybza, ma vagyon, ma vagyon pnksd els napja, holnap lesz, holnap lesz a msodik napja. A mi utcnk aranyos, a tietek tik sz.ros
(Nagycsepely, Somogy m.;)
A Zempln megyei Pnyokon a pnksdi zldgjrst fendijzsnak neveztk. nekelve mentek ki a kzeli erdre, ahol gallyakat trtek, visszajvet a falu utcin eldobltk. A lnyok sszefogdzva vonultak vgig, kt lny kaput tart keze alatt.
Mint a zld g vltozata, a mjusfa a pnksdi nnepeken is fontos szerepet kapott. Egyes vidkeinken ilyenkor lltottk a mjusft, mg ott, ahol mjus elseje volt a felllts hagyomnyosan megszabott ideje, az nneplyes kidntsre kerlt sor pnksdkor. Galgamcsn pldul pnksd szombatjn mentek a legnyek a frt az erdbe, aznap este hordtk szt. Tbbek kztt a Zemplni-hegyvidk falvaiban is pnksdkor lltjk a mjusft. A pnksdi mjusfnak a fiatalok mulatsgval kapcsolatos kt jellegzetes pldja a csallkzi vmkerk s a szabadszllsi jdzfa. A Csallkzben szoks volt a vmkerkllts. 15 mter magas rdra kocsikereket tettek, feldsztettk szalagokkal, borosvegekkel. Az erre az alkalomra kinevezett br vagy cssz a prokat elfogta, s a lnyokkal brsgot fizettetett. A mulatsgot is a lnyok rendeztk, vm nlkl senki sem mehetett a kocsmba. A pnzt kzsen mulattk el, gy vltk, a bsges evs-ivs a termszetet is bsgre kszteti. Szabadszllson pnksd szombatjn lltottk fel a mjft, a jdzft. A lnyok csinltak a msnapi labdzshoz labdt. A legnyek dsztettk fel a ft azokkal a kendkkel, amit a lnyoktl kaptak. Pnksdvasrnap kitncoltk a ft, htfn pedig blt rendeztek.
TNCMULATSGOK
A magyar nyelvterleten mindentt kedveltk a pnksdi blokat. Kalotaszegen pldul nem ismertk a pnksdi kirlyvlaszts, pnksdi kirlynjrs szokst. A fiatalsgnak mgis jeles nnepe volt, mert hromnapos tncot rendeztek ilyenkor. A mlt szzadi adatok szerint a pnksdi tncmulatsgok sszefggsben voltak a pnksdi kirlyvlasztssal. A Nyitra megyei falvakban a mjusfallts szoksa is a pnksdi kirlyvlasztssal kapcsoldott ssze. A szomor pnksdi kirly vezetsvel jrtak a legnyek adomnyt gyjteni, amit azutn elmulattak. A mlt szzadi lers szerint a „szomor kirlyt” a kocsmban vlasztottk meg a legnyek. „A »szomor kirly« kinek ktelessge, szomor, komoly kpet vgni – ha elneveti magt pr itcze bor vtelre bntettetik, mit a legnyek a pnksdi kirlysg utn, a falut bejrvn vigan elkltenek”.
PRVLASZT, UDVARL SZOKSOK
Udvarlssal, prvlasztssal kapcsolatos szoksok is kapcsoldnak pnksdhz. Pldul a srkzi Szeremln ilyenkor volt a pnksdi ladikzs. Az udvarl legny szerelmi ajndkknt dszes evezt adott a vlasztott lnynak. Zld gakkal feldsztett csnakon pnksd msnapjn ladikztak a fiatalok.
„Topolyn a frissebb lnyok bzavirgot, pipacsot hoztak a hatrbl, s koszort fontak belle. Versenyeztek, hogy ki kszl el hamarbb, a buzgbbak mg kt rakor felkeltek. Az volt a virtus, ha megelzhettk a szomszdokat. Egy-egy legnyt is lehetett ltni, ugyanis pnksd hajnaln annak a lnynak az ablakba kellett csempsznie a pnksdi rzst, akinek udvarolni szeretett volna, s cserbe el kellett lopni a lny bzavirgbl font koszorjt”. Mg a fehrvasrnaphoz kapcsold mtkls, komls az egynemek bartsgktst szolglta, addig a pnksdi mtkatlklds a prvlasztsban jtszott fontos szerepet. Errl mlt szzadi lers szmol be. Egerben 8–10 ves kislny nnepi ruhban, fejn koszorval vitte a tlat, melynek kzepn koszorra font kalcs s egy veg bor volt kendvel letakarva. A legny kldte a vlasztott lnyhoz, s ha tetszett a lnynak a legny, hasonl tllal viszonozta. A kldnct nhny krajcrral jutalmaztk.
TRKBASZS, BORZAKIRLY, RABJRS
Az orszgszerte ismert szoksok mellett voltak szkebb terleten ismert pnksdi szoksok is. Nyugat-Magyarorszg egyes vidkein, gy Sopron megyben egy iskolsfit trkbasnak ltztettek a trsai. Szalmval, pelyvval tmtk ki a nadrgjt, testnek fels rszt gallyakkal, virgokkal bortottk be. A zld gakra mg csengt is tettek. A trkbast kt trsa ksrte hzrl hzra. Az udvaron plcval tttk, hogy ugrljon. A hzbeliek pnzt s tojst adtak nekik. A szokshoz trkkel kapcsolatos mondai hagyomny is fzdik. Ugyancsak Gyr-Sopron megyei kzsgbl ismerjk az n. borzakirlyt. Egyhzasfalun bodzbl ksztettek szmra harangszer kpenyt, t is mondka ksretben vittk a trsai hzrl hzra.
Gyr-Sopron megyei szoks az n. pnksdi rabjrs is. A pnksdl lnyok utn mentek a lbuknl sszelncolt fik „Segljk ezeket a szegny katonarabokat!” adomnykrssel.
E szoksok felteheten nyugat-eurpai hatsra a kzvetlen szomszdsgbl szrmaznak, ugyanakkor helyi elemekkel keveredtek.
PSZTOROK MEGAJNDKOZSA
A gazdasgi jelleg szoksok kzl pnksdhz fzdik sokfel a psztorok megajndkozsa. A helyi szoksoknak megfelelen bizonyos nneplyes formk kzt a psztorok bort s kalcsot szoktak kapni a gazdktl a kihajtott llatok szmnak megfelel mrtkben. Pldul Trkevn pnksd reggeln a csordssal ment a felesge vagy a gyereke. Amikor a gazdk hallottk, hogy dudl, kivittk a kapuba a fonott kalcsot s itallal is knltk. A psztor boldog pnksdi nnepet kvnt. Tiszalkn pedig, mikor a gazdasszony kihajtotta reggel a csordra a tehenet, kalcsot, blest vitt a legelre. A csords felesge az ajndknak kln lepedt tertett. A kondsnak a kapuba adtk az ajndkot. Hajdbszrmnyben a legjelentsebb ajndkozsi nap pnksd volt. Ilyenkor minden psztor, a gulys, csiks, csords, juhsz s konds kapott ajndkba kalcsot, 1 liter bort.
PNKSDI HIEDELMEK
Pnksddel kapcsolatos idjrs- s termsjslsra is van plda. Gyimes-vlgyben gy tartottk, ha ilyenkor esik, akkor j terms vrhat. Baranyban, Palicson is mondjk: „Ha pnksdkor szp az id, sok bor lesz.” Az es azonban nem kvnatos, mert a „pnksdi es ritkn hoz jt”. Magyar nyelvterleten nincs a pnksdnek boszorknyos jellege, mint a szlv nphagyomnyban. A keleti szlvoknl jellegzetes az nnep kapcsolata a vzzel. Erre csak szrvnyos adataink vannak, pldul Szegeden egykor a lnyok nemcsak nagypnteken, nagyszombaton, hanem pnksdkor is megfrdtek a Tiszban. A pnksdi harmattal kapcsolatosan is lt az a hit, hogy gygyt-, varzsereje van. Turn pnksdkor harmatot szedtek, amit a szembaj ellen tartottak foganatosnak. A zsebkendbe szedett harmatot pedig a szepl ellenszernek. Turn a falon fgg szentkp el virgokat is tesznek, pldul vadbodzt, ha valaki beteg, ebbl fznek neki tet. Mint minden nagy nnepen, ilyenkor is tiltottk az llatok befogst s a kenyrstst is.
RNAPJA
A pnksd utni msodik ht cstrtkje. Az e napon tartott krmeneteknl n. rnapi strakat ksztettek az oltrak fl a falu klnbz pontjain, jabban csak a templom krl. Az rnapi strakat zld gallyakkal, virgokkal dsztik. Az rnapi strak dsztmnyeit mint szentelt nvnyeket ksbb mgikus clra hasznltk – a fldmvelsben, llattartsban, st az ember- s llatgygytsban.
Medvesaljn is ltalnos vlekeds szerint az rnapi gallyak a kposzta kz szrva elzik a bogarakat. Csallkzben az rnapi storbl vitt fagat a kertben a vetemnyek kz szrtk, hogy megvdjk a nvnyeket a frgektl. Andrsfalvn az rnapi koszort az istllba tettk, hogy az llatok egszsgesek maradjanak. rnapi sssal fstltk meg a rgs tehenet Nagyivnban. Cspn a szemmel vert baromfi, aprjszg gygytsra is hasznltk a storfvet. Tiszarsn a hiedelem szerint rnapi kakukkfvel kell a tejeskcsgket kimosni, hogy el ne vigyk a tehn hasznt. Az Ipoly mentn is az rnapi kakukkfvel mostk ki a tejeskcsgket. Zagyvarkason a tehn tgyt fstltk a storfvel.
A fldekiak az rnapi storbl hozott fvet a hztet al vagy a gerendra tettk, hogy a villm ne csapjon a hzba.
Fontos szerepet tulajdontottak az rnapi nvnyeknek az embergygytsban, ronts elhrtsban is. Pldul az Ipoly menti falvakban az rnapi kakukkfbl fztek tet khgs ellen. Kkn az rnapi virg szirmbl fztt tet torokgyullads, kz- s lbfjs, szemgyullads ellen is hasznosnak tartottk. Nagyivnban az rnapi fveket a betegsgek gygytsra hasznltk: „Ha a kisgyerek rontsban volt, akkor azt az rnapi sst s pkhlt tettk a parzsra s ezzel megfstltk”. Jszdzsn szemvers ellen az rnapi stor virgaibl, leveleibl tettek a kisgyermek frdvizbe.
Ms jsl, varzsl hiedelmek is fzdtek az rnaphoz. Egyhzasbston, Medvesaljn az asszonyok azrt riztk az rnapi strakat, nehogy a virgbl ms falubeli lnyos anya elvigyen, mert elvinn a helybeli lnyok szerencsjt, s a msik falu lnyai mennnek elbb frjhez. rnapja nnep volt, amikor nem hajtottk ki az llatokat, a mezn sem lehetett dolgozni. A hiedelem szerint az rnapkor sttt kenyr kv vlna.
Idjrsjsls is fzdik rnaphoz. A kunmadarasiak szerint a napos id b termst jelez, Jszdzsn pedig tiszta id esetn sok sznt remltek.
Forrs:
http://mek.oszk.hu/02100/02152/html/07/122.html
|