Dorottya :
Grg eredet nv. Jelentse Isten ajndka.
A magyar nv a latin Dorothea vltozatbl szrmazik.
SZENT DOROTTYA
Februr 6. +Czrea (Kappadkia), 4. szzad eleje
Legendja szerint egy czreai csald lenya volt. Szpsge, okossga, alzatossga s szzi tisztasga kzismert volt. A Diocletianus-fle ldzsben Czreban az elsk kztt nyerte el a vrtansgot.
A csszr megbzottja, Sapritius maga el idzte Dorottyt, s felszltotta a blvny-ldozatra. A lny azt vlaszolta, hogy a mennyei csszr mst parancsolt, tudniillik, hogy a halandk neki szolgljanak. ,,tld meg magad -- mondta Sapritiusnak --, vajon a fldi csszrnak kell-e engedelmeskedni vagy a mennyeinek?''
Sapritius figyelmeztette, hogy gyorsan mutassa be az ldozatot, ha meg akarja menteni az lett, klnben el nem kerli a knokat. Dorottya azonban, aki csak a bntl flt, ezt vlaszolta: ,,Knzsaid rvid ideig tartanak, a pokol tze ellenben, mely osztlyrszem lenne, ha hallgatnk szavadra, rkk tart. Balgasg volna a rvid ideig tart szenveds elkerlsre rkk tart knokba rohanni. Nem flek knzsaidtl, mert az r mondta: Ne fljetek azoktl, akik meglik a testet, a lelket azonban nem tudjk meglni'' (Mt 10,28).
Sapritius ekkor csigra akasztatta, Dorottya pedig gy szlt: ,,gy ltszik, csfot akarsz zni bellem. Tedd meg hamar, amit tenni kszlsz, klnben nem lthatom meg azt, akit annyira hajtok ltni!'' ,,Kit kvnsz ltni?'' -- krdezte Sapritius. ,,Jzus Krisztust, az l Isten Fit'' -- felelte a lny. ,,s hol van ez a Krisztus?'' -- folytatta Sapritius. Dorottya a hitvallssal vlaszolt: ,,Istensge szerint mindenhol jelen van. Embersge szerint ott l az Atya jobbjn a mennyorszgban, abban a boldog hazban, ahol soha sincs tl, hanem mindig tavasz van, ahol a rzsk s a liliomok mindig virgzanak. Neked is rszed lehetne ezekben, ha keresztnny lennl.''
Sapritius ekkor flbeszakttatta a knzst, nehogy a hallgatk is kedvet kapjanak a keresztnysghez. Rbzta Dorottyt kt nre, Krisztra s Kallisztra, akik korbban keresztnyek voltak, de megtagadtk hitket. Azzal adta t nekik, hogy tntortsk el hittl. Ha ez sikerl, jutalmat kapnak. Kriszta s Kalliszta mindent elkvetett, de Dorottya errt fohszkodott s okosan megfelelt minden csbt beszdre. Kln kiemelte, hogy az dvzt rk boldogsgot gr a srknak s azoknak, akik ldzst szenvednek nevrt. A kt n elbizonytalanodott, Dorottya pedig gy biztatta ket: ,,J az r s bsges irgalma mindazok irnt, akik teljes szvbl megtrnek hozz. Ne essetek ht ktsgbe, mert tuds s j orvos , aki meg tudja gygytani sebeiteket: dvzt, mert dvzt, Megvlt, mert megvlt, Szabadt, mert szabadd tesz, csak trjetek meg teljes szvetekbl!''
Kriszta s Kalliszta erre a lbhoz borult, s krtk, hogy imdkozzon rtk. Dorottya ekkor flemelt karral gy imdkozott: ,,Isten, ki azt mondtad: Nem akarom a bns hallt, hanem hogy megtrjen s ljen, Uram Jzus Krisztus, ki azt mondtad, nagyobb rm lesz a mennyek orszgban az angyalok kztt egy megtr bnsn, mint kilencvenkilenc igazon, mutasd meg irgalmassgodat! Vidd vissza nyjadba ket, hogy pldjukra megtrjenek hozzd mindazok, akik elhagytak.''
Egy id mlva Sapritius szmon krte Krisztt s Kallisztt, akik megvallottk, hogy nem tudtk elcsbtani Dorottyt, hanem k maguk is jra keresztnyek lettek. Sapritius flhborodsban azonnal mglyra tlte, s Dorottya szeme lttra elgettette a kt hitvallt.
Ezutn jra knoztatni kezdte Dorottyt, aki arra krte knzit, hogy siessenek, mert mr nagyon kvnja ltni mennyei Jegyest. Sapritius vgl fvesztsre tlte. Amikor Dorottyt a veszthelyre vittk, a menettel tallkozott egy Teofil nev ifj, aki rtornak kszlt. Csfoldva mondta Dorottynak, hogy ha majd megrkezik Jegyeshez, kinek orszgban mindig tavasz van, kldjn neki rzst s almt.
A kivgzs eltt Dorottya krte a hhrt, adjon egy kis idt, mert valamit el kell mg vgeznie. Imdsgba merlt, s egyszerre megjelent egy kisgyermek hrom kinylt rzsval s hrom almval. Dorottya megkrte: ,,Vidd el ezt Teofilnak s mondjad: Dorottya kldi neked Jegyesnek kertjbl''. Ezutn lefejeztk.
Teofil pp diktrsainak hencegett azzal, milyen szellemesen lceldtt a kivgzsre vitt Dorottyval, amikor megjelent a kisfi, s egy kosrban tadta neki Dorottya ajndkt. Mindnyjan multak a rzskon s az almkon, mert februr lvn Kappadkiban ilyet nem lehetett tallni. Teofilt ez annyira megrendtette, hogy hamarosan keresztny lett s megvallotta hitt trsainak. Ezek elbb gnyoltk, majd fljelentettk s Sapritius t is kivgeztette.
„, dicssges szz, nemes vrtan, , rzsai boldogsggal fnyes szent Dorottya, tgedet krnk, hogy a te szerelmes Jzus jegyesednl esedezzl rtnk, hogy adjon mineknk malasztot, bkessget s dicssget.”
Szent Dorottya [februr 6.]
Dorottya (Dorothea), a dics szz s vrtan nemes szentori vrbl szrmazott, atyja Dorus, anyja Thea volt. Az id tjt szerte a Rmai Birodalomban kegyetlenl ldztk a keresztnyeket. Dorus maga megvetette a blvnyokat, ezrt rmai javait minden birtokval, szntfldjeivel, szleivel, vraival s hzaival egytt htrahagyta, s felesgvel meg kt lenyval, Christvel s Calistvel hajra szllt. Cappadociba, Caesarea vrosba ment, ott telepedett le, s ott szletett az a lenya, akinek az lett most kszlnk elmeslni.
Dorottyt szletse utn keresztny szoks szerint egy szent let pspk megkeresztelte, s nevet adott neki, atyjnak s anyjnak nevbl szerkesztve. A lenyka pedig betelt Szentllekkel, ernyekben s a bkessg cselekedeteiben nvekedett, szpsge minden lenyt fllmlta. Az rdg, az irigy kgy, a tisztasg megveszekedett ellensge nem trhette ezt. Fabriciust, a tartomny helytartjt szerelemre gyjtotta a szz Dorottya irnt, hogy bns testi vggyal megkvnja. Fabricius a lenyrt kldetett, s hozomnyknt kincseket meg egyb javakat grt neki szmllatlanul, ha felesgl megy hozz.
Hallva ezt a kedves Dorottya, aki a fldi gazdagsgot, mint a fld sart, semmibe vette, btran megvallotta, hogy Krisztus jegyese. Fabricius erre ktelen haragra gylt, s a lenyt forr olajjal telt hordba ttette, de Krisztus segedelmvel srtetlen maradt, mintha csak balzsammal kenegettk volna. Sok pogny viszont, ltva ezt a csodt, megtrt lelkben. Fabricius azt gondolta, hogy varzslat trtnt, s Dorottyt kilenc napra minden lelem nlkl brtnbe zratta, a szent angyalok azonban tplltk. Mikor aztn az tlszk el vezetik, szebb, mint valaha, s mindenki mul: tlen-szomjan annyi nap utn hogyan lehet ilyen gynyrsges.
Fabricius megfenyegette: „Ha nem imdod most azonnal az isteneket, nem kerld el a knpad gytrelmeit!” Dorottya gy vlaszolt: „Istent imdom, nem az rdgt, a te isteneid pedig rdgk.” s fldre borulva, szemt az gre emelve imdkozott az rhoz, mutassa meg mindenhatsgt, hogy az egy Isten, s hogy nincs ms Isten rajta kvl, Fabricius egy oszlopot llttatott, s rttetett egy blvnyt; me, hirtelen angyalok serege jelent meg, s gy sszetrtk a blvnyt, hogy egyetlen darabkja sem maradt mg az oszlopnak sem. Hallani lehetett, ahogy az rdgk a levegben kiltoztk: „Dorottya, mirt puszttasz el bennnket?” s sok ezer pogny nyilvnosan megtrt, akik ksbb elnyertk a vrtansg plmjt.
Dorottyt pedig lbnl fogva knzfra vontk, testt vaskampkkal tptk, megvesszztk, megkorbcsoltk, majd g fklykat ktttek szz mellre, s flholtan brtnbe zrtk msnapig, Reggel elvezettk, de egyetlen seb, egyetlen karcols sem ltszott rajta. Ezen maga az elljr is ersen csodlkozott, s azt mondta neki: „Most elmehetsz, szp leny, mr elgg megvertek.” s elkldte kt nvrhez, Christhez s Calisthez, akik, flvn a halltl, elfordultak Krisztustl, hogy trtsk el hgukat is. Dorottya azonban, gyngden szlva nvreihez, szvk vaksgtl megszabadtotta ket, s visszatrtek Krisztus hithez. Meghallvn ezt Fabricius, a kt nvrt httal egymshoz ktztette, tzbe vettette s meggettette.
gy szlt ekkor Dorottyhoz: „Meddig fecsreled az idnket, te boszorka? Vagy ldozol, s letben maradsz, vagy fvesztssel lakolsz!” Dorottya rmtl sugrz arccal vlaszolt „Akrhogy erskdl, ksz vagyok Krisztusrt, az n Uramrt s jegyesemrt vllalni a szenvedst. v a gynyrsgek kertje, ahol rzskat s almt fogok szedni, s vele rvendezem mindrkk.” Hallvn ezt a zsarnok, felhorkant, s megparancsolta, hogy furksbotokkal addig verjk szpsges orcjt, mg el nem fradnak a pribkek, s arcvonsainak nyoma sem marad. Msnapig brtnbe zrtk. Reggel ismt srtetlenl vezetik el, jjel ugyanis meggygytotta az dvzt. Fvesztsre tlik, s mikor a vros falain kvlre vezetik, megltja t Theophilus, a birodalom fjegyzje. Gnyoldva megkri, hogy kldjn neki rzst jegyese dszkertjbl. Dorottya meg is grte neki.
Midn megrkezett a veszthelyre, knyrgve fohszkodott az rhoz mindazokrt, akik nevnek tiszteletre knszenvedsnek emlkt meglik, hogy szabadtsa meg ket minden gytrelemtl, klnskppen a megszgyentstl, a szegnysgtl s a hamis vdaktl, s hogy letk vgn tredelmet s minden bnkre bocsnatot nyerjenek. S fknt a szl asszonyok rezzenek fjdalmaikban gyors megknnyebblst, ha nevt segtsgl hvjk. me, szzat hallatszott a mennybl: „Jjj, vlasztottam, minden, amit krtl, meghallgatst nyert.” Dorottya pedig lehajtotta a fejt a bak eltt. Ekkor egy bborba ltztt fi jelent meg, meztlb, gndr frtkkel, ruhjn csillagok ragyogtak, kezben keszken, vagyis egy kosrka, hrom rzsval s ugyanannyi almval. Dorottya azt mondta neki: „Krlek, uram, amit nekem hozol, add Theophilus rnoknak.” Ekkor lefejeztk, s boldogan megtrt Krisztushoz, az Jegyeshez. A dics szz vrtan, Dorottya, az r 287. esztendejben, februr 6-n szenvedett vrtansgot, Fabricius elljrsga alatt, Diocletianus s Maximianus rmai csszrok idejben.
Theophilus az elljr palotjban lldoglt, midn hirtelen megjelent eltte egy fi s flrevonva t, gy szlt: „Ezt a rzst az almval egytt Dorottya nvrem kldi neked jegyese paradicsomkertjbl,” Azzal a ficska eltnt. Theophilus ekkor Krisztusnak, Dorottya istennek dicsretre s dicstsre fakadt, akinek hatalmban llt, hogy februrban, midn hideg szorongatja a fldet, s egyetlen gacska sem rgyezik, rzst s almt kldjn annak, akinek ppen akar. ldott legyen az neve! Az bizonysgttelre s prdikciinak hatsra szinte az egsz vidk megtrt.
Ltva ezt a gonosz zsarnok, klnfle knzsokkal gytrette, akr Dorottyt, vgl apr darabokra szaggattatta, s a madarak eledell sztszratta. Theophilus pedig, a szent keresztsggel s Krisztus titokzatos testnek s vrnek vtelvel megersttetvn, megtrt Krisztushoz, aki megdicsti az szentjeit, s maga is megdicsl bennk, s aki az Atyval s a Szentllekkel egylnyeg Isten, ki egyenlkppen rkkval, l s uralkodik mindrkkn-rkk. men.
Kapcsold linkek:
Katolikus szentek: Szent Dorottya
http://jelesnapok.neumann-haz.hu/prod/unnep/szent_dorottya
http://www.katolikus.hu/szentek/szent27.html
|