![](//gportal.hu/portal/bobemama2/image/gallery/1163816329.gif)
![](//gportal.hu/portal/bobemama2/image/gallery/1163651617.gif)
Karcsonyrl
A keresztnysg egyik legnagyobb → nnepe, Jzus szletsnek napja. Krisztus szletsnek december 25-i megnneplsrl szl els adatokkal a 4. sz.-ban tallkozunk. Niceai Jnos pspk szerint Jzus szletst Rmban I. Gyula ppa (i. sz. 337–352) alatt kezdtk nnepelni, majd az nnep innen terjedt tovbb. A szreknek 343. dec. 25-n mr prdikcit tartottak. Konstantinpolyban 379–380-ban nazianzi Szent Gergely emlkezik Krisztus szletsre s megnnepli napjt. Antiochiban Chrysostomus szerint 386-ban Krisztus szletst dec. 25-n nneplik, s noha mg alig tz esztendeje, hogy a keleti egyhz az nnepet nyugattl tvette, a prdikci hatsa s a hvk lelkesedse oly nagy volt, hogy a vros templomai telve voltak. Rmban az 5. sz. elejn az llam is elismeri karcsony nnept, s Honorius s Arcadius csszrok e napon a cirkuszi jtkok tartst is megtiltottk. Jzus szletsnek dec. 25-i megnneplsvel lezrult a szlets dtumnak tisztzsa krl tmadt vita. Erre a napra a kvetkez okbl esett a vlaszts: Antiochus kalendriuma dec. 25. napjt a Nap (Napisten) szletsnapjnak nevezi. Aurelianus csszr (270–275) elrendelte, hogy dec. 25-n birodalma egsz terletn nnepet tartsanak a legyzhetetlen Nap (sol invictus) tiszteletre (→ napfordulk). Az nnep j tartalmnak szimbolikus magyarzata szerint karcsony Jzusnak, az rk Napnak, az isteni fnyforrsnak szletsnapja. A liturgiban karcsonynak is, a → hsvthoz hasonlan kialakult az elkszleti ideje (→ advent), majd a viglija (dec. 24.). E napra → bjtt rendeltek el, ezrt karcsony bjtjnek is nevezik. Egyb nevei: dm s va napja, karcsony szombatja, szenvedeje estje, szenvedeste. Mindkt nap, karcsony napja s viglija szmos → npszokst, hiedelmet (→ hiedelem) vont maga kr, amelyek rszint keresztnysg eltti kpzetekbl, a tli napfordul, ill. az vkezdet → mgikus eljrsaibl, rszint az nnep keresztny jellegbl tpllkoznak. Karcsony bjtje voltakppen mr az nnep kezdete. Ezen a napon mezei munkt nem vgeztek. Az asszonyok takartottak, stttek, fztek. A frfiak kisepertk az udvart, kitiszttottk az istllt, a gazdasszonynak beksztettk a tzrevalt, a marhknak a takarmnyt. Az orszg szaki vidkein a psztorok vesszcsomval jrtk sorra a hzakat (→ aprszentek-hords). Ugyancsak dec. 24-n volt szoksban a → paradicsomjtk. A r. k. csaldok rgebben egsz nap bjtltek, s csak az esti harangsz utn kezddtt a → karcsonyi vacsora kialakult szoksrendjvel s teleivel, amelyek kztt els helyet kapott az ostya (→ ostyahords), a fokhagyma, az alma, a di s a mkos tszta (→ karcsonyi abrosz, → karcsonyi asztal, → karcsonyi morzsa, → karcsonyi szalma). Amikor az egyhz engedett a szigor bjtbl s megengedte, hogy a hivk egyszer napjban jllakjanak, sok helyen az nneplyes vacsora helyett a karcsonybjti ebd honosodott meg. Az ebd vagy vacsora eltt az llatokat is jltartottk. Az orszg sok helyn szoksos volt az jfli misig dira krtyzni. Az jfli mishez szmtalan hiedelem s mgikus eljrs fzdik. Aki felll a Luca szkre (→ Luca napja), megltja, kik a boszorknyok. Az a lny, aki harangszkor a ktba tekint, megltja jvendbelijt. A → szerelmi jsls egyb vltozatait is gyakoroltk karcsonykor, ugyangy tbbfle halljsl s idjsl eljrst (→ idjsls, → halljsls) a kvetkez vre vonatkozan. A valamelyik szi naptri nnepen vzbe tett gymlcsfagnak is karcsonyra kellett kivirgoznia (→ kivirgoztatott g). Azt is tartottk, hogy az jfli mise alatt megszlalnak az llatok, s elmondjk vlemnyket gazdikrl, gondozikrl. – Karcsony napjn lnynak, asszonynak nem volt szabad ms hzhoz menni, mert szerencstlensget vitt volna. Ezrt ahol nem volt szoksban a figyermekek kszntse, ott valamilyen rggyel elkldtk a rokonokhoz. A szkelyek azt tartottk, hogy ha figyermek az els ltogat, a tehn bikt, ha lny, szt borjazik. Az szaki vidkek falvaiban az llatok itatsa is bizonyos szertartsok szerint ment vgbe. Menyhn (v. Nyitra m.) a gazda elvette a karcsonyesti vacsornl megmaradt ostyt, arra zld petrezselymet tett, majd piros almt, s az egszet a vlyba tette, aztn errl itattk a marhkat, hogy egszsgesek legyenek. Nmely kzsgben a piros almval egy ezstpnzt (rgi tkoronst) is tettek a vlyba, hogy az llatok olyan szpek legyenek, mint a piros alma s olyan rtkesek, mint az ezst. – tkezs eltt a csald tagjai megmosakodtak, a mosdvzbe sok helyen ezstpnzt, piros almt tettek, hogy a kvetkez esztendben szerencssek s egszsgesek legyenek. Karcsony bjtjn a csald minden tagjnak viselkedst figyelemmel ksrtk, mert azt tartottk, hogy ahogy ezen a napon viselkednek, gy fognak viselkedni a kvetkez esztendben is. Karcsony napjn nemcsak a csaldtagoknak, hanem a csald javainak is a hzban kellett lennik, ezrt karcsony bjtjn a klcsnkrt trgyakat, eszkzket visszaadtk. Este a psztorok orszgszerte ostoraikat pattogtattk, kolompoltak, a krtt fjtk az utcn vgig, s ilyenkor egyes vidkeken a gazdktl ajndkot kaptak (→ zajkelts). Ugyancsak orszgszerte szoksban volt a mr adventben megkezddtt → betlehemezs, tovbb a → kntls, kringyls, angyali vigassg; Zobor vidkn a parzsols (→ karcsonyi ksznts). ltalban jellemz a karcsonyi szoksokra s hiedelmekre a jv vi termkenysg, bsg, szerencse biztostsa valamilyen mdon (→ bsgvarzsls, → termkenysgvarzsls). Szoksban volt karcsonykor s a karcsony krli napokon → dramatikus jtkokat eladni, a → bbtncoltat betlehemezs, betlehemezs, → Herdes-jtk, → szllskeress. llatalakoskods csak szrvnyosan fordult el karcsonykor (→ kecskealakoskods). – Irod. Artner Edgr: Az egyhzi vnek, nnepeinek s szertartsainak kimert lersa s magyarzata (Bp., 1923); Veit, Ludwig Andreas: Volksfrommes Brauchtum und Kirche im deutschen Mittelalter (Freiburg, 1936); Blint Sndor: Npnk nnepei. Az egyhzi v nprajza (Bp., 1938); Szendrey Zsigmond: vnegyedi szoksaink (Ethn., 1941); Fehrle, Eugen: Feste und Volksbruche im Jahresablauf europischer Vlker (Kassel, 1955); Pascher, Joseph: Das liturgische Jahr (Mnchen, 1963); Blint Sndor: Karcsony, hsvt, pnksd (Bp., 1974).
![](//gportal.hu/portal/bobemama2/image/gallery/1163816329.gif)
![](//gportal.hu/portal/bobemama2/image/gallery/1163819991.gif)
|