Luca napja
Dec. 13. Az e napon nnepelt r. k. szentet ma mr az egyhz sem tartja trtneti szemlynek, csak legendai alaknak. A legendk szerint elkel szicliai csaldbl szrmazott, fiatalon felvette a keresztny vallst. Szzessget fogadott s mrtrhallt halt; egyes legendavltozatok szerint nmaga tpte ki szemt, melyet a kr oly szpnek tallt. Neve a fny (lux) szval ll kapcsolatban. A magyar nphit ktfle Luct ismert, a jsgost s a boszorknyost. A nphit szerint a neve napjn vgzett munkk (fons, szvs, lgzs, kenyrsts, meszels) tilalmainak megszegit megbntette. Ezzel kapcsolatban → eredetmagyarz monda, ill. → tabumondk ismertek: 1. Luca napjn egy asszony kenyeret sttt, gyermeke blcsben fekdt. Luca beszlt az ablakon: „Mit csinlsz, asszony?” „Stk.” „No, csak sss.” Felkapta a gyereket, hogy bevesse a kemencbe. Az asszony rkiltott: „Gyere ki Luca pucca, g Szodoma s Gomora.” Otthagyta a gyereket. Ezrt nem szabad stni Luca napjn (Borsod m.) – 2. Luca napjn mosasszony a figyelmeztetsre azt vlaszolja: „, mire Luca-puca eljn, addig hacc kimosok.” Kv vlt (→ kv vls). Vltozatai: a) a megjelent Luca a prlsajtrt bntetsbl rbortotta, ill. belelkte a „pllba” s „kipllotta”. Ezrt nem szabad mosni Luca napjn (Hont m., Somogy m., Bcs-Kiskun m.) b) Vnlny „prutt” Luca napjn, Luca asszony odament hozz kis ruca kpben. „Csak sppogott, csak sppogott a lba alatt.” A vnlny megfenyegette, mire a ruca felkapta, a prlsajtrba vgta, leforrzta (Somogy m.). A fenti mondk szerkezeti felptse, prbeszdei llandak, → fabulatok. Hiedelemjelentsgk abban ll, hogy Luca megszemlyestsvel a magyar nphit Luca-elkpzelsnek tisztzshoz adnak tmpontokat. – Luca napja elestjn bosszant trfkat csinltak a faluban: leszedtk s elcserltk, eldugtk a kapukat, elssorban a lnyos hzaknl szalmt szrtak, az ajtt eltorlaszoltk, vagy sztszedtk s a tetn, jra sszeraktk stb. (→ vnlnycsfols). Az utckat a magyar nyelvterlet -i, kisebb mrtkben a D-i rszn Lucnak ltztt, 3–6 tagbl ll alakoskod csoportok jrtk (→ alakoskods). A hzakban „meszelve”, falakra kerlt a msszel rt Luca nv is. Klnbz → ksznt szoksok is ismertek voltak: Ny- s D-Dunntlon luczni, kotyolni, palzolni jrtak. Az elbbi terleten „Luca-Luca kity-koty”, utbbin „Kity-koty, kity-koty” volt a ksznt kezd sora, az utbbi terlet egy rszn: „Luca fekszik gyban”. A Garamtl az Ipolyig es terleten hevers volt a ksznt neve. A szveg kezdete itt: „Luct jttem ksznteni” vagy: „Vas legyen fazekjuk...” Ny-Dunntlon a kszntst, a luczst szalmval, D-Dunntlon, pedig a kotyolst tzifval, -on a heverst fenkvel, vassal vgeztk. – A jv vre vonatkozan idjsl (→ di, → idjsls, hagymakalendrium), termsjsl (→ lucabza, → termsjsls), szerelmi jsl (→ kivirgoztatott g), megdobls az ablakon, alma-cdulk stb. (→ szerelmi jsls), halljsl (→ halljsls, tollaspogcsa) eljrsok voltak ismertek. Tilalmak (→ tilalom) s → elrsok biztostottk a baromfi (→ baromfitarts) hasznt: a tykok sokat tojjanak, de ne a szomszdba, a kakas keresse a tykot, sok legyen a kiscsirke. Ez utbbi clbl mondka kisretben megpiszkltk a tykokat: „J tojsak, j tojsak legyetek!” Tilos volt varrni, de ajnlatos volt fejteni (babot, ruht), hogy kifejtsk a tykbl a tojst. Hogy ne tojjanak szt a tykok, abroncsba szrtk az elesget; a kakassal erset (fokhagymt, borsot) etettek, hogy jobban keressk a tykot. A gazdaasszonynak sokat kellett ezen a napon lnie, hogy a kotls j ls legyen. Ezen a napon kezdtk csinlni a → boszorkny felismerst biztost eszkzket, amelyek rendszerint → karcsony jszakjn fejezdtek be, ezekre a cselekmnyekre ppen a hosszadalmassguk (tizenhrom napig kszlsk) jellemz. Legltalnosabb a karcsony elestjig kszl lucaszke, amelynek anyagt, formjt elrs szablyozta. A tbbi felismersi md (kifrt kanl, kivirgoztatott g) kisebb terletre korltozdott. A tizenhromfle fbl kszlt szket a kat.-ok jfli misre a templomba, a ref.-ok pedig a kereszttra vittk, „vrat kertettek” kr (szentelt) krtval, gy meglthattk a boszorknyokat, akik kr-, bikaszarvat, agancsot vagy tollas fejdszt viseltek. Hazafel a szken lnek szaladnia kellett, s → mkot kellett szrnia maga utn, mert a hit szerint a boszorknyldzbe vette, s csak akkor meneklt meg, ha fedl al jutott. A szket mindjrt el kellett getnie. Ezen a napon szpsg- s egszsgvarzsl (→ egszsgvarzsls, → szpsgvarzsls) eljrsok is szoksosak voltak, pl. piros → almrl mosakodtak, ill. azt ettk. – Mg szent Lucia tisztelete Itliban volt a legersebb, a „dmonikus” Luct a magyarokon kvl horvtok, szlovnek, szlovkok, osztrkok rszestettk tiszteletben. Nhny vtized ta Svdo.-ban Luca-menyasszonyt vlasztanak, aki a napfordul (→ napfordulk) utn nvekv fny megtestestje. (→ mg: kedd asszonya) – Irod. Kretzenbacher, Leopold: Santa Lucia und die Lutzelfrau (Mnchen, 1959; Dmtr Tekla ismertetse: Ethn., 1961); Diszegi Vilmos: Luca napi kotyol szvegek (Npr. Kzl., 1963); Dmtr Tekla: tiologische Sagen in Zusammenhang mit weiblichen Arbeitsverbot (Acta Antiqua, 1969); Dmtr Tekla: Mythical Elements in Hungarian Midwinter Quete Songs (Acta Ethn., 1970).
|