Mikuls, Mikls napja (dec. 6.)
Szent Mikls pspk emlknapja, amely haznkban az Olh Mikls pspk prms alatt 1560-ban tartott zsinat dntse szerint mg parancsolt nnep volt. A ktelez nnepek sorbl az 1611. vi nagyszombati zsinat trlte. Szent Mikls a kiszsiai Myrban mkdtt, a keleti egyhznak mig legtiszteltebb szentje. A nyugati egyhzban csodatev hre akkor terjedt el, amikor ereklyit 1087-ben a D-olaszo.-i Bariba vittk. A 11. sz.-tl kultusza egsz Eurpban elterjedt, alakjt egyre tbb legenda vette krl, s npszersgvel csak Szent Antal vetekedett. Kultusza haznkba is korn elkerlhetett mind K-i mind Ny-i befolysra (pl. a Szepessgbe s Erdlybe vndorl szszok ltal). Emlkt helynevek, templomok, kpzmvszeti alkotsok rzik. Egykor feljegyzsek a halszok s rvszek patrnusaknt emltik; a vzenjrknak, vzimolnroknak, ltalban a vzi utaknak is vdszentje volt, ugyangy a folyk mell teleplt mo.-i bencs aptsgoknak. „Vzi” kultuszt csak → Nepomuki Szent Jnos mosta el, tisztelete a magyar kalmrok, tzsrek krben is virgzott (bor- s gabonakereskedelem). Selmecbnya vidkn a bnyszok patrnusaknt is tiszteltk. ltalban a polgri let, polgrvrosok vdje volt Ny-on, de nlunk is. A kecskemti Mikls-templom toronykeresztjn eredetileg vrosvd clzattal szlkakas mdjra forgott szobra (helyi neve: Prg Mikls, Prgets Mikls). Szegedi npszersgt kzpkori nekek tanstjk. – A Mikuls-napi ajndkozs rszben j kelet, vrosi eredet szoks – osztrk kapcsolatokra utal (ablakba, cipbe tett ajndk) –, a gyripar npszerstsnek is fontos szerepe volt elterjedsben (legjabban – szovjet hatsra – Tlapknt emlegetik az ajndkoz Mikulst). – Maga a Mikuls cseh eredet sz, a mlt szzadban terjedt el. De a tli nnepek ajndkoz lnyeinek tulajdonkppen igen rgi hagyomnyai vannak (nm. Frau Holle, fr. Père Nol, orosz ’fagyap’ ’tlap’ stb. – rszint szerencst hoz, ajndkoz, rszint ijeszt, dmonikus lnyek). – Az ajndkozsnak vannak magyar paraszti hagyomnyai is: fleg a Dunntlon s a magyarlakta terletek -i rszn volt ismert a Mikuls-jrs; hasonl formban nmet, osztrk, cseh, szlovk terleteken, amely rszben a dikok kzpkori → aprszentek napi „pspkvlasztsi” jtkbl ered. E szoks a 13. sz.-tl Mikuls napjra kerlt; plbniai diksg rekordcijval kapcsoldva Eurpa nagy rszn elterjedt. A jtk lnyege az, hogy Mikls pspk ksretvel egytt betr olyan hzakba, ahol gyerekek vannak, s ott vizsgztatja, imdkoztatja, majd tudsuk s viselkedsk szerint jutalmazza vagy virgccsal fenyti ket, ill. sokszor a ksretben lv rdggel fenytteti (az rdg, ill. krampusz alakja a Szent Mikls-legendban gykerezik). Ismert a Mikuls-jrsnak olyan formja is, ahol lncos, larcos, gyakran szalmba burkolt Mikuls ijesztgeti a gyermekeket s a → fonhzbelieket. Egy 1785-ben kelt csepregi tilalom emlti, hogy a papnak ltztt Mikuls ksretvel, a ministrnsokkal, a harangozval, az rdggel stb. jrta sorra a fonhzakat s gyntatta az ott sszegylt lnyokat, menyecskket. E szoks vltozatainak nyomaival -Dunntlon, a Csallkzben, Mtyusfldn, az Ipoly mentn tallkozunk. A „pap” a szoba kzepn lelt egy szkre, krltte helyezkedett el ksrete. Az rdg esetleg az asztal al bjt. A litnia-pardia utn a harangoz egyms utn szltotta a lnyokat s a menyecskket, hogy vgezzk el a karcsonyi gynst. A pap klnbz trfs krdseket tett fel a gynnak. Aki a krdsre nem felelt, elvitte az rdg. Ehhez hasonl Mikls-jtk nyomai Ausztriba vezetnek, ahol az Enns vlgyben a parodizlt litnia mellett a prdikci is rsze volt a jtknak. A Fels-Csallkzben hzrl hzra jr Mikulsok dec. 5-n este – miutn kikrdezik a gyerekeket j s rossz tetteikrl – puttonybl megajndkozzk ket. A mai napig l szoks a helyi nkntes tzoltegyesletekhez ktdik vtizedek ta. A tzoltk szervezik meg, hogy a gyermekes szlk ajndka sszegyljn, majd az alakoskodk a megadott helyre vigyk azokat. A tzoltegyeslet felels azrt, hogy a szoks rendben bonyoldjk le (pl. italozs ne legyen). – Irod. Koren, H.: Volksbrauch im Kirchenjahr (Salzburg–Leipzig, 1935); Dmtr Tekla: Naptri nnepek – npi sznjtszs (Bp., 1964); Manga Jnos: nnepek, szoksok az Ipoly mentn (Bp., 1968); Blint Sndor: nnepi kalendrium. A Mria-nnepek hazai s kzp-eurpai hagyomnyvilgbl (I–II., Bp., 1977).
|