Mria-nek
Az egyhzi np-nekek egy csoportja, Szz Mrirl szl, lrai s epikai alkots. A vallsos tartalm magyar npkltszet egyik legjelentsebb alakja Mria. A Mria-nek klnbz fajtj: jtatos, dicst, knyrg nek, himnusz, lethez kapcsold apokrif trtneteket elbeszl vagy tetteirl, csods megjelensrl szl epikus nekek. A Mria-nekek tmi egyrszt a kiszsiai apokrif vallsos szvegekben gykereznek (pl. az i. sz. 2. s 3. sz.-i npszer trtneteket megrkt Jakab evangliuma). Ms rszk a kzpkori Mria-tisztelet idejn keletkezett (fknt Mria-siralmak, himnuszok s dicst nekek). Az ellenreformcit kveten bontakozott ki a Mria-nek jabb virgkora, amikor a korbbi tmk j rtelmezsben, szvegkrnyezetben val megformlsa mellett a Mria-csodk (Mria fldi megjelense) sokfle megverselse jelentkezett. A Mria-neken egy rsze kapcsoldik a → hajnalnekekhez s az → esti nekhez. Az eurpai npkltszetre ltalban jellemz tagoldson tl a magyar npies hagyomnyban a szzadforduln a Mria-nek s a Mria-kultusz jbli fellendlse kvetkezett be. Terjedst a klrus is segtette (vagy legalbbis jvhagyta), az egyhzi → nekesknyvek a 17. sz.-tl kln csoportostjk. Npszersgt az utbbi szzadokban mind nagyobb tmegeket mozgst bcsjrs segti el. Ettl kezdve mind tbb jelenik meg → ponyvn is. Ekkor terjedtek el a korabeli histris nekek stlusban rt, vrfagyaszt csodirl szl verses trtnetek, rzelmes lrai dalok. Templomban, bcsn, hzi jtatossgon, st munkn is gyakran nekeltek Mria-nekeket, elssorban az asszonyok, bcsi elnekesek repertorjhoz tartozott. – Vltozatos tpusai eladsi alkalmak s mfajok szerint csoportosthatk. A → karcsonyi npnekek kisebb rsze voltakppen Mria-nek. Valamely kegyhelyhez, ill. a hsvti nnepkrhz kapcsoldnak az egymssal sszefond Mria-nekek s Mria-siratk, amelyek a npi → keservesek s → siratnekek mfaji rokonai. – A legels Mria-nek az 1300 krl keletkezett magyar Mria-siralom, amelyben az egyhzi dogmatikus felfogssal szemben egy ktetlenebb, humnusabb vallsos rzs szlalt meg. Maga a Mria-siralom jellemz mfaj mr a 13. sz.-i flagellnsok (vallsos paraszti npmozgalom) krben s jelentsgt ksbb is megtartotta. Potikai eszkzkben a vers rendkvl gazdag, alliterci, gondolatritmus, szjtk stb. teszi rtkesebb, ami a korabeli npkltszet sznvonalra vet fnyt. Majd ktszz vvel ksbbi (1508-bl) Vsrhelyi Andrs neke:
Angyaloknak nagysgos asszonya |
r Jzusnak boldogsgos anyja; |
Mennyorszgnak szpsges ajtja, |
Paradicsomnak vagy szles kapuja. |
amelynek klti kpei a folklr Mria-nekeknek is mindmig jellegzetes rszei. De a Jagell-kori Mria-nek divatjt jelzik kdexeink is, amelyek tbbsgkben himnuszok vagy fohszok. A Wikler-kdexben (RMKT, I. 98.) maradt fenn a ktsoros tredk:
desanya, bdoganya, |
Vrgszil sziz Mria! |
A Mria-nekek kifejezsei a → npi hitvilgban szmos sszefggsben mindmig megtallhatk. A kzpkori hagyomnyt folytat Mria-siralom egyes szm els szemlyben fogalmazdott; feltnen npies tpusai mr a 18. sz.-ban felbukkannak (1797: – Nyugodjl mr virgom, Meg-hervadt aranygom, Jsus, fnyes tsillagom! ...), nmelyik keservesknt kerlt ksbb lejegyzsre a np szjrl Moldvban (– Jaj, nagy kedven tartott szerelmes szlttem! ...); ismt ms rsze → virrasztnekknt maradt fenn a szjhagyomnyban. Tbb vszzados klti kzhely a termszettl val anyai tudakozds, pl. a 17. sz.-i (– „Mondgytok meg nkem, oh, ti magos hegyek, Szlettemet keresni vallyon merre mennyek? ...”) sokig fennmaradt. Hasonl kifejezskszletre vall a 19. sz.-i (– „Te kes, nap, hold csillagok, Hegyek, vlgyek s patakok Nekem azt hrl adjtok! ...”) sztereotpia. A Mria-siratk ltalban egyes szm harmadik szemlyben szlnak, legfeljebb a → refrnben idzik szavait (– Ki sr oly keservesen; ’hol vagy csillagom’? ...). A → hasonlat, → ellentt, → tlzs eszkzeivel lnek leggyakrabban (– Nincs magasabb az gnl, Nincs mlyebb a tengernl, De a Szznek fjdalma Eget-fldet thatja...). A gazdag termsbl a jszsgi Orosz Istvn bcsvezet → elnekes flnpi alkotsa volt legnpszerbb, mely kzpkorias (– Sr-zokog a fiavesztett gerle...), ballads (– Kelti, kelti, de szavt nem adja, Vres haja vllra van fagyva...) s bujdosnekekre, keservesekre emlkeztet rszleteket (– Bnat rja bekertett engem, Feneketlen tenger nagy keservem...) is tartalmaz. – A szjhagyomnyban fennmaradt Mria-himnuszok egyik fajtja Mria testi szpsgt (szemt, szjt, mellt, lbt stb.) dicsti, amelynek erotikus hangvtele a renesznsz kltszettel rokonthat. – Mindmig legnpszerbb Mria-nek a knyrgnek. Tmjuk szertegaz: bnk bocsnatrt, betegsgbl val gygyulsrt, esrt, bsges termsrt stb. krik Mria kzbenjrst. – Az epikus Mria-nekek, a Mria kzpont → legendaballadk fellelik Mria egsz lett, st szlei (elssorban Anna) s Jzus (→ Jzus-nekek) letnek fbb llomsait is. Az 5. sz.-i apokrif rsok, a 14. sz.-i Legenda aurea megjul forrsai voltak a npies hangvtel, oktat tartalm vagy eredetmagyarz alkotsok (→ eredetmagyarz monda). A vltozatos s sokfle tmatpus Mria kzpont verses, nekelt legendk kzl kzismert pl. Mria Erzsbettel val tallkozsnak, Mria szletsnek, fia elvesztsnek klti megfogalmazsa. Ezenkvl Mria szletse, jegyessge, mennybemenetele, apostolokkal val tallkozsa s termszetesen csodirl szl trtnetek stb. ismertek. Kevs jutott hivatalos egyhzi, templomi hasznlatra. – Mind a lrai, mind az epikai Mria-nek gazdag a rgies s egyben npkltszetre jellemz kifejezsekben: Mria tejre, mzre vrja haza a fit, de holl viszi a gyszhrt; amikor Mria fia keressre indul, tudakozdik a termszettl, majd a kereszttnl ltja h galambjt az lyk mint zik, hajtjk. – A rgebbi Mria-nekek jelents rsze knyrgs s litnia, ezek egyhziasabb jellegek (– Boldogasszony anynk...), de vannak npi felfogsra vallk is kzttk (– Szlj azrt, Szzanynk, Jzusnl mellettnk: Szraz fldjeinkre szp est nyerhessnk! ...), klnsen figyelemremlt a klnfle rmnekek s litnik pazar stlusa (Mria: g kirlynje, angyalok nagysgos asszonya, egek kessge, fld dicssge, mennyei szp csillag, tengerek csillaga, mennyei szp hajnal, dvssg hajnala, kinek az angyalok, nap, hold s csillagok szolglnak, a rt virgai nylnak; a szegnyek oltalma, bnsk menedke, akihez esedeznek, akinek virgbl koszort ktnek stb.). – A r. k. valls kzssgekben a Mria-nek a kzpkori s jkori npi nekhagyomny jellegzetes alkotsa. A Mria-nek s a vilgi tmj npkltszet stlusbeli klcsnhatsa korrl korra rezhet. A Mria-nekek tartalmi vonatkozsai a npi hit s szoksvilg, ill. magatartsmd alakulsban jtszottak szerepet. – Irod. Klmny Lajos: Boldogasszony svallsunk istenasszonya (rtekezs a nyelvtudomnyok krbl, 1885); Mussafia, A.: Studien zu den mittelalterlichen Marienlegenden (Wien, 1889–98); Blint Sndor: Npnk nnepei. Az egyhzi v nprajza (Bp., 1938); Volly Istvn: 101 Mria-nek (Szeged, 1948); Schram Ferenc: Bevezet npnekeinkhez (Bp., 1958); Meier, Th.: Die Gestalt Marias (Berlin, 1959); Hilmar, E.: Maria Wanderung (Jahrbuch fr Volksliedforschung, IX. 1966).
|